Espais lliures d'aprenentatge
Hui volem compartir amb vosaltres una metodologia que duguem a termen al Lluís Vives, anomenada “espais lliures d'aprenentatge”. Consisteix bàsicament en repartir per les aules i el hall propostes d'activitats que canvien cada setmana i destinar a l'horari algunes sessions, normalment entre 4 i 6, per poder-les realitzar.
Així, durant les sessions d'espais lliures, cada alumne du el seu full de registre individual, amb propostes "obligatòries" que sí o sí han d'acabar abans que termine la setmana, i altres "optatives" què poden realitzar o no, segons els seus interessos i repetir les vegades que vulguen.
D'aquesta manera pretenem fomentar l'autonomia dels xiquets i xiquetes i la seua iniciativa personal, tan important en la vida... o no és això el que l'escola ha d'ensenyar? Han de ser responsables i autosuficients al mateix temps que els deixem escollir per ells mateixos i equivocar-se.
Hem planificat aquesta manera d'organitzar l'aula intentant fer-la coincidir amb sessions on estem dos mestres a l'aula, algunes vegades amb suport ordinari i altres amb suport especialitzat. Així, podem atendre de manera més individual les necessitats del nostre alumnat en les tasques instrumentals: llengua i matemàtiques, ja que mentre uns aprenen jugant de manera autònoma, altres poden practicar l'escriptura creativa amb el suport de les mestres, lectura guiada o entrenar estratègies de càlcul mental, per exemple.
En aquesta fotografia es pot veure a Lucía i Samara jugant a una de les activitats lúdiques optatives que s'havia plantejat per a aquesta setmana, amb el seu full de registre individual. Aquest full és molt important, perquè hi poden veure quines activitats han de fer de forma obligatòria i quines són voluntàries.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada